Kommunikasjon med alle sanser

Kommunikasjon med alle sanser

Et kurs som kombinerer opplæring i ulike og alternative måter å kommunisere på med aktiviteter der kommunikasjonen blir prøvd ut i praksis  med tid og rom for diskusjoner mellom tolkebrukere, instruktører og tolker. Les mer om det nylig avholdte kurset her.

Tekst og bilder av Kari Schjøll Brede

Totalt fem deltakere på kurset: Kommunikasjon med alle sanser.

Keramiker Karin Aashamar instruerte

Keramiker Karin Aashamar instruerte i ulike teknikker med leire. Kursdeltakerne syntes det var et godt materiale å arbeide med, og brukte både kreativitet og taktilsans i for å lage flotte gjenstander. Alt de produserte denne uken skal brennes, og behandles videre med maling mm. i del 2 av kurset i mai.

 

 

 

 

 

 

Svein O. Gulbrandsen trener på LORM

Opplæring i ulike håndalfabeter sto på programmet. Svein O. Gulbrandsen valgte LORM alfabet selv om tolkene ikke kunne det fra før. Han mente at det ville tatt dagevis bare å lære seg håndformer på andre håndalfabeter. Og det ville bli veldig vanskelig å avlese tolkens bokstavering. «Jeg kjente ikke LORM fra før. Både tolken og jeg lærte det på ti minutter. Nå har vi øvd, og dette kan støtte meg i møter når jeg ikke klarer å oppfatte navn eller ikke får med tema. Da kan tolken raskt og diskret skrive stikkord i hånden min», sier en Svein, som er en aktiv foreningsmann.

 

 

 

 

Ester fikk snurr på akebrettet

Under kurset ble det fokusert også på de «glemte sansene», Propriosepsjon, som er ledd og muskelsans, og Vestabulærsans, som er balansesansen. Ulike aktiviteter utendørs ga mulighet til å kjenne på disse sansene. Ester kjente grundig på begge sansene sammen med taktilsansen da hun fikk snurr på akebrettet og tumlet rundt i bakken. Antakelig var både smakssansen og luktesansen også godt aktivert, med snø i fjeset.

 

 

 

 

Haptisk kommunikasjon brukes både for beskrivelse av omgivelsene, som ledsagerteknikk, eller for eksempel i presisjonsarbeid som her

Del to av kurset er i uke 22, da ser vi frem til å fortsette arbeidet i et hyggelig og lærerikt miljø.